فارسی العربیة
صفحه اصلی مقالات دروس خارج مجله کلام اسلامی تصاویر استفتائات اخبار قاموس المعارف ریحانة الأدب
مقالات برگزیده
دسترسی سریع به مقاله
نائبان حضرت مهدی علیه السلام
شبهه 62
سایر فرقه‏های شیعیان نایبان را انکار کردند؛ چون شیعه بعد از مرگ حسن عسکری به چهارده فرقه تقسیم ‏شدند؛ و دچار سرگردانی و تشتت شدند؛ به طوری که بعضی از آنها همدیگر را به دروغ متهم می‎کردند و همدیگر را لعن و نفرین می‎کردند

سایر فرقههای شیعیان نایبان را انکار کردند؛ چون شیعه بعد از مرگ حسن عسکری به چهارده فرقه تقسیم شدند؛ و دچار سرگردانی و تشتت شدند؛ به طوری که بعضی از آنها همدیگر را به دروغ متهم میکردند و همدیگر را لعن و نفرین میکردند (نگا: صدوق، کمال‌الدين و تمام النعمة، ص 16؛ کلینی، الکافی، 1/366...). [ر.ک: همان، ص 85]

پاسخ:

بزرگ نمایی فرقه هایی که وجود خارجی ندارند

امامیه، گروهی شناخته شده هستند که در طول تاریخ مطرح بودند و هزاران دانشمند دارند و کتاب‌های علمی در زمینه‌های گوناگون تألیف کرده‌اند. بنابراین مقایسه آن با گروه‌ها و فرقه های که از آنها هیچ پیروی و طرفداری در روی زمین باقی نمانده، نادرست است، از این رو مطرح کردن و بزرگ نمایی چهارده فرقه - که پس از امام حسن عسکری (ع) به وجود آمده و به تفرقه و سرگردانی افتاده‌اند و امام مهدی (عج) را انکار کرده‌اند - دروغی بیش نیست. اگر عثمان الخمیس راست می‌گوید، پیروان چنین فرقهها را نشان بدهد که در کجا هستند و چه اثری یا کتابی از آنها در دست است؟
از طرفی فرقه گرایی و تشتت همواره بوده است؛ منافع شخصی یا گروهی یا قبیله ای و به تعبیر قرآن کریم ظلم و حسادت‌ها، باعث تفرقه در برابر دعوت حق الهی شده ‌است. قرآن می‌فرماید:
وَ ما تَفَرَّقُوا إِلاَّ مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْياً بَيْنَهُم...؛[176] و فقط پس از آنكه علم برايشان آمد، راه تفرقه پيمودند [آن هم] به صرف حسد [و برترى جويی] ميان همديگر...
بنابراین وقتی که نشانه های حق و معیار آن از طرف خدا و پیامبر به وضوح بیان شده (تمسک به قرآن و اهلبیت) تفرّق مردم باعث نمی‌شود که انسان در راه حق سردرگم شود و یا در آن دچار تردید گردد. [177]

[176]. شوری، آیه 14.
[177]امام مهدي حقيقتي تابناک، مرتضی ترابي، ص 195.