فارسی العربیة
صفحه اصلی مقالات دروس خارج مجله کلام اسلامی تصاویر استفتائات اخبار قاموس المعارف ریحانة الأدب
مقالات برگزیده
دسترسی سریع به مقاله
نائبان حضرت مهدی علیه السلام
شبهه 61
خیلی از کسانی که از ذریۀ پیامبر بودند، در این دوره کار نایبان را قبول نداشتند. از اسحاق بن یعقوب نقل شده که گفت: از محمد بن عثمان عمری (باب دوم) خواستم که نامه حاوی سؤالات مرا به دست امام زمان برساند. پس با خط صاحب زمان جواب آمد که: خداوند تو را در مورد این سؤالات هدایت مي‎کند و تو را در راه منکران من ثابت قدم مي‎گرداند - از اهل بیت ما و پسر عموی ما چون تمام اینها منکر هستند- و بدان که خداوند با هیچ کس قرابتی ندارد و کسی که انکار کند از من نیست و راهش مثل راه پسر نوح است و راه عمویم جعفر و پسرش مثل راه برادران یوسف است

خیلی از کسانی که از ذریۀ پیامبر بودند، در این دوره کار نایبان را قبول نداشتند. از اسحاق بن یعقوب نقل شده که گفت: از محمد بن عثمان عمری (باب دوم) خواستم که نامه حاوی سؤالات مرا به دست امام زمان برساند. پس با خط صاحب زمان جواب آمد که: خداوند تو را در مورد این سؤالات هدایت ميکند و تو را در راه منکران من ثابت قدم ميگرداند - از اهل بیت ما و پسر عموی ما چون تمام اینها منکر هستند- و بدان که خداوند با هیچ کس قرابتی ندارد و کسی که انکار کند از من نیست و راهش مثل راه پسر نوح است و راه عمویم جعفر و پسرش مثل راه برادران یوسف است (صدوق، کمال‌الدين و تمام النعمة، ص 483-484 ...). [ر.ک: همان، ص 84]

پاسخ:

انحراف منکران

عثمان الخمیس و مترجم کتاب وی، برای فریب خوانندگان جمله «...چون تمام اینها منکر من هستند» را از پیش خود به روایت فوق اضافه نموده اند! متن عربی روایت بر اساس هر سه منبع (کمال‌الدین و الغیبة و الاحتجاج)  این گونه است:
أَمَّا مَا سَأَلْتَ عَنْهُ أَرْشَدَكَ اللَّهُ وَ ثَبَّتَكَ مِنْ أَمْرِ الْمُنْكِرِينَ لِي مِنْ أَهْلِ بَيْتِنَا وَ بَنِي عَمِّنَا فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَيْسَ بَيْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ بَيْنَ أَحَدٍ قَرَابَة...؛ اما دربارۀ این پرسش تو - که خدايت رهبرى كند و پايدار دارد- راجع به امر منكران من از خاندان و عموزادگان خودم؛ بدان كه ميان خدا و كسى خويشاوندى نيست.»
پس بر اساس این روایت همه منکر نبودند. علاوه بر اینکه ترجمه جمله قبلی «و تو را در راه منکران من ثابت قدم ميگرداند» ناصحیح و نامفهوم است. و صحیح همان است که در بالا گذشت. 
هرچند جعفر فرزند امام علی الهادی (ع) و از نسل پیامبر (ص) می‌باشد؛ ولی دلیلی وجود ندارد که هر کسی که از نسل پیامبر اسلام یا پیامبران دیگر بوده باشد، پاک و معصوم است. غیر از امامان معصوم، دیگر فرزندان اهلبیت معصوم نبودند و خطا و فسق بر آنها ممکن است. حتی در قرآن کریم آمده است که فرزند بلافصل پیامبر اولوا العزمی چون حضرت نوح، فردی غیر صالح و کافر بوده است یا برادران حضرت یوسف با اینکه همه فرزندان بلا‌فصل پیامبر بوده‌اند، مقام حضرت یوسف را انکار کردند.
در مورد جعفر فرزند امام دهم نیز همین واقعیت به شهادت تاریخ تکرار شده است. وی در مجالس فسق و فجور بنی عباس حاضر می‌شده و دستگاه بنی عباس می‌خواست او را سد راه اهلبیت کند. وقتی از نظر تاریخی ارتکاب منکرات (چون شرکت در مجالس غنا) دربارۀ او ثابت است، قطعاً سخنان وی پذیرفته نمی‌شود؛ چون قرآن می‌فرماید:
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلى ما فَعَلْتُمْ نادِمين؛[175] اى كسانى كه ايمان آوردهايد! اگر شخص فاسقى خبرى براى شما آورد، درباره آن تحقيق كنيد، مبادا از روى نادانى به گروهى آسيب برسانيد و از كرده خود پشيمان شويد![176]

[175]. الحجرات ، آیه 6 .
[176]امام مهدي حقيقتي تابناک، مرتضی ترابي، ص 193.