فارسی العربیة
صفحه اصلی مقالات دروس خارج مجله کلام اسلامی تصاویر استفتائات اخبار قاموس المعارف ریحانة الأدب
مقالات برگزیده
دسترسی سریع به مقاله
مهدی (علیه السلام) منتظر کیست؟
شبهه 22
برخی گفته‏اند که در مدینه زندگی می‏کند (نگا: کلینی، الکافی، 1/328)، و برخی نیز گفته‏اند که در جبل رضوی است (طوسی، الغيبة، 54-55 )، و برخی گفته‏اند که در مکه و ذی طوی است و نیز گفته‏‏اند که در سرداب سامرا می‎باشد (شاهرودی، مستدرک سفينة البحار، 4/361 ) و این تناقض است.

برخی گفتهاند که در مدینه زندگی میکند (نگا: کلینی، الکافی، 1/328)، و برخی نیز گفتهاند که در جبل رضوی است (طوسی، الغيبة، 54-55 )، و برخی گفتهاند که در مکه و ذی طوی است و نیز گفتهاند که در سرداب سامرا میباشد (شاهرودی، مستدرک سفينة البحار، 4/361 ) و این تناقض است. [ر.ک: همان، ص 46]

پاسخ:

مکان امام مهدی (عج)

اولاً: ایشان در نقل مطلب رعایت امانت را نکرده است؛ چون آنچه که در کتاب الغیبۀ شیخ طوسی آمده است این روایت است:
امام صادق فرمود: گویا من این پسرم ابوالحسن (موسی کاظم) را می‌بینم که وی را فرزندان فلان (بنی عباس) دستگیر نموده‌اند؛ پس مدتی در دست آنها می‌ماند سپس وی از دست آنها رهایی پیدا می‌کند، پس دست یکی از فرزندان خود را می‌گیرد و به کوه رضوی می‌رود. [78]
چنان که روشن است این روایت در راستای اعتقادات واقفی‌هاست و اصلاً ربطی به اعتقادات امامیه و امام دوازدهم ندارد و چنان که شیخ طوسی نیز در ذیل این حدیث توضیح داده، هیچ اشاره به امام مهدی (عج) یعنی امام قائم در آن وجود ندارد.[79]
همچنین باید توجه داشت که ذی طوی در داخل مکه مکرمه است.
ثانیاً: آیا اگر گفته شود پیامبر (ص) زمانی در مدینه بودند، زمانی در مکه، گاهی در طائف و گاهی هم در منطقه بدر، مدتی در منطقه حدیبیه و زمانی در شام، آیا این بدان معناست که پیامبر شخصیت موهوم و خیالی است؟!
آنچه که مسلم است حضرت مهدی (عج) زمانی در مدینه، زمانی در مکه و گاهی در شهر های دیگر به سر می‌برد و این چه نقطه اختلاف و تناقضی است که وی آن را ادعا نموده است؟!
این نوع اشکالات، نشانه دور بودن مطرح کنندگان آن از اصول و قواعد منطق است؛ چرا که از مطالب ابتدایی منطق این است که در تناقض چندین وحدت شرط است، و از آن جمله وحدت زمان است؛ حال اینکه در مورد مکان‌های مختلف که برای حضرت مهدی (عج) ذکر شده، وحدت زمان فرض نشده است. [80]

[78]. طوسی، الغیبة، 54-55. علاوه بر این، آيت الله خوئی در معجم رجال الحدیث این حدیث را مطرح نموده و نوشته است که این روایت به شدت از نظر سند ضعیف است و قابل اعتماد نیست. چگونه است که روایتی که هم شیخ طوسی تصریح به مخدوش و حتی دروغ بودن آن می‌کند و آیت الله خوئی آن را به شدت ضعیف مى‏داند و از نظر محتوا هم ربطی به اعتقادات شیعه دوازده امامی ندارد، به عنوان اعتقاد شیعه در مورد امام مهدی (عج) مطرح مى‏شود؟! آیا این فریب کاری نیست؟
[79]. همان ص 55.
[80]امام مهدي حقيقتي تابناک، مرتضی ترابي، ص 92.