فارسی العربیة
صفحه اصلی مقالات دروس خارج مجله کلام اسلامی تصاویر استفتائات اخبار قاموس المعارف ریحانة الأدب
مقالات برگزیده
دسترسی سریع به مقاله
مهدی (علیه السلام) منتظر کیست؟
شبهه 20
گفته‏اند که در هشتم ذی‌القعده سال 257هـ یا سال 258هـ یا نیمه شعبان سال 255هـ یا سال 252هـ یا هشتم شعبان سال 256هـ یا نیمه رمضان - بدون اینکه سال را مشخص کنند- به دنیا آمده است...!

گفتهاند که در هشتم ذی‌القعده سال 257هـ یا سال 258هـ یا نیمه شعبان سال 255هـ یا سال 252هـ یا هشتم شعبان سال 256هـ یا نیمه رمضان - بدون اینکه سال را مشخص کنند- به دنیا آمده است...! (نگا: نوبختی، فرق الشيعة، ص 103؛ قمی، المقالات و الفرق، ص 114؛ مفید، الفصول المختارة، ص 258؛ صدوق، کمال‌الدين، ص 432 و...). [ر.ک: همان، ص 45]

پاسخ:

اکثر قریب به اتفاق علمای شیعه ولادت حضرت مهدی (عج) را پانزدهم شعبان سال 255 هجری دانند. کلینی و شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی نیز همین تاریخ را پذیرفتهاند.[74] همین تاریخ را فضل بن شاذان ـ كه از محدّثان بزرگ و معاصر امام حسن عسكري(ع)مي‌باشد ـ روايت كرده و واسطه او شخصيت بزرگی چون جناب محمد بن علي بن حمزه است. بنابر‌این اختلاف مهمی در تاریخ ولادت حضرت مهدی (عج) بین بزرگان شیعه وجود ندارد.
ثانیاً: در تاريخ ولادت بيشتر شخصيت‌هاي تاريخي اختلاف وجود دارد. اختلاف در تاريخ ولادت حضرت مهدی (عج)از اختلافي كه در تاريخ ولادت شخص پيغمبر(ص) وجود دارد، كمتر است.

اختلاف در ولادت پیامبر اکرم (ص)

در مورد ولادت پیامبر (ص) در کتب اهلسنت چندین روایت آمده است. برای نمونه به برخی اقوال و روایات راجع به تاریخ ولادت حضرت محمد مصطفی (ص) در کتب اهلسنت اشاره می‌کنیم:
1. مقاتل گفته: ولادت پیامبر چهل سال پس از واقعۀ عام‌الفیل به وقوع پیوسته. (باید توجه داشت که عام‌الفیل در آن زمان مبدأ تاریخ در میان عرب بوده است).
2. كلبي و عبيد بن عمير گفته‌اند: ولادت پیامبر 23 سال پس از عام‌الفیل بوده است.
3. در روایتی از پیامبر (ص) آمده است که فرمود: «من در عام‌الفیل به دنیا آمدم». باز روایت شده: «من روز حادثۀ فیل به دنیا آمده‌ام». این روایت را قرطبی صحیح می‌داند و می‌پذیرد.
4. ماوردي در تفسير خود و در کتاب اعلام النبوة گفته است که: پیامبر روز دوشنبه دوازدهم ربیع‌الاول پنجاه روز پس از حادثه فیل به دنیا آمد.[75]
روز ولادت پیامبر
قرطبی در مورد روز ولادت حضرت رسول گرامی نیز سه قول نقل می‌کند:
1. روز دوازدهم ربیع‌الاول که بالا نقل شد؛
2. مادرش آمنه در روز عاشورا باردار شد و در روز دوازدهم ماه رمضان به دنیا آمد که مدت حمل وی هشت ماه و دو روز است؛
3. در روز عاشورا در ماه محرم به دنیا آمد. این قول را ابن شاهین ابو حفص در فضائل روز عاشورا نقل کرده است[76].
آیا وجود این اختلافات به معنای دروغ بودن ولادت پیامبر است؟ [77]

[74]. ر.ك: منتخب الاثر، فصل سوم، باب اول، ص 320 ـ 347؛ الارشاد، ص 346؛  الكافی، ج 1 ص‌514.
[75]. این اقوال را مفسر بزرگ اهل‌ سنت قرطبی در تفسیر خود نقل کرده است. نگاه کنید به:  الجامع لأحكام القرآن، ج 20، ص 194.
[76].  الجامع لأحكام القرآن، همان.
[77]امام مهدي حقيقتي تابناک، مرتضی ترابي، ص 89.