- جدال احسن (پاسخ شبهات وهابیان)
-
شبهات پیرامون مهدویت (امام مهدی حقیقتی تابناک)
- امامت و تشیع
- امام مهدی علیه السلام از دیدگاه شیعه
- مهدی (علیه السلام) منتظر کیست؟
- دلائل وجود امام مهدی عجل الله تعالی فرجه
- حضرت مهدی دوازدهمین امام
- دیدار با امام مهدی علیه السلام
- نائبان حضرت مهدی علیه السلام
- پیرامون ولادت امام مهدی علیه السلام
- غیبت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه
- قیام های شیعه و عقیده مهدویت
- چگونگی زندگی امام مهدی علیه السلام؟
- دوران پس از ظهور
- سیمای امام مهدی علیه السلام در شیعه
- پاسخ به شبهات (راهنمای حقیقت)
- درسهایی از قرآن (اندیشههای جاوید)
- سلسله مسائل جدید کلامی
- بحث های کلامی
- پاسخ جوان شیعی به پرسشهای وهابیان
- دانشنامه کلام اسلامی
- منشور عقائد امامیه
- کاووشی در کلام و فقه
- استفتائات
- مصاحبه هایی درباره معظم له
- مشرك كسى را مى گويند كه غير خدا را بپرستد; مثلاً در برابر اجرام آسمانى يا بتهاى زمينى به عنوان اين كه آنها كارگردانان جهان، يا مالكان مقام شفاعت و مغفرت هستند، خضوع كند و يا سر به خاك نهد و سجده نمايد; در صورتى كه فرد رياكار فقط خدا را مى پرستد و براى او ركوع و سجود مى كند. با اين وجود او را مشرك مى خوانند. مقصود از اين شرك چيست؟
- فلاسفه اسلامى، دانشمندان اماميه و گروه معتزله، با دلايل روشن ثابت كرده اند كه وجود خدا بالاتر از آن است كه در افق رؤيت انسان قرار گيرد. اما از نظر گروهى ظاهر آيه 23 از سوره قيامت نشان مى دهد كه بندگان صالح خداوند، در رز رستاخيز او را مى بينند ; چنان كه مى فرمايد: (اِلَى رَبِّهَا نَاظِرَة) به سوى پروردگار خود مى نگرند. اكنون سؤال مى شود كه مقصود از آيه چيست؟
- قرآن مجيد يادور مى شود كه يهود و نصارى، احبار و راهبان خود را «رب» خود قرار داده بودند; چنان كه مى فرمايد: (اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابا مِّن دُونِ اللَّـهِ وَالْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ)(1) علما و راهبان خود را ارباب خود، به جز خدا اتخاذ كرده بودند و هم چنين مسيح بن مريم را. در اين جا، دو سؤال مطرح است: مقصود از «ربوبيّت» آنان چيست؟ آيا ربوبيت آنان و حضرت مسيح، يكسان بوده يا نه؟
- ماركسيسم مى گويد: خداپرستى انسان، مايه «از خود بيگانگى» او است ، زيرا فرد خداپرست با پرستش و توجه به غير، از خود بيگانه گشته و به ديگرى وابسته شده است، هم چنان كه اين سخن را درباره مالكيت انسان نيز تكرار مى كند مالكيت انسان را نسبت به ژيزى مايه تعلق انسان به غير خود مى داند و براى رهايى از پديده « از خود بيگانگى مذهبى» و «از خود بيگانگى اقتصادى» اصل مذهب و مالكيت را حذف مى كند تا او را از اين وابستگى ها رهايى بخشد. ولى هنگامى كه به نوشته هاى مذهبى مراجعه مى كنيم، مى بينيم نظريه اسلام درست بر خلاف نظريه ماركس است و اسلام « خدا فراموشى» را مايه «خود فراموشى» مى داند پاسخ صحيح سؤال فوق چگونه است؟
- مرتضی ترابی: آیت الله سبحانی در پذیرش مسولیت مرجعیت به هیچ وجه پیشقدم نبودند/ موضع گیری های ایشان بر اساس مصالح جناحی صورت نمی گیرد/ حوزه علمیه قم باید از حالت ایرانی بودن خارج شود
- حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه
- دکتر محمد محمدرضایی
- ميگويند: عقايد وهابيان، مورد تأييد علما و بزرگان اهل سنّت است و هيچ نوع تعارضي با آموزههاي اسلامي ندارد.
- ميگويند: ابوسفيان از نامداران صحابه بوده و از جمله فضايل او، شكستن بتهاي كعبه بود كه نشانگر توجه خاص پيامبر به وي بود.
- از فضايل معاويه يكي اين است كه كاتب وحي بوده است، چرا با او ناسازگاري ميكنيد؟
- گفتهاند: صديقه لقب عايشه است، نه لقب فاطمه زهرا(ها).
- آيا شيعه رواياتي را كه در صحاح و سنن اهل سنت است، نميپذيرد؟
- معني (لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ) اين نيست كه شيعيان، اعمال مشركانه انجام دهند و ما ساكت باشيم. پيامبر خدا ( صلّي الله عليه وآله وسلّم ) با شمشير و با زور، مردم را به اسلام دعوت ميكرد، شما موظفيد ظاهر اسلام را درست كنيد.
- در فقه شيعه، زن از زمين و عقار ارث نميبرد، پس چگونه حضرت زهرا(ها) فدك را از پدر به ارث برد؟
- ميگويند: شيعيان، معتقدند حسابشان در قيامت با ائمه خواهد بود.
- ميگويند: اگر ساختن بارگاه براي اولياي خدا خوب است، چرا حسنين(علیهما السلام) چنين كاري را براي مادر خود، حضرت زهرا(علیها السلام) انجام ندادند.
- ميگويند: قبوري را كه شيعيان و يا ديگر مسلمانان زيارت ميكنند، بيش از 1400 سال است در آن مردگان به خاك سپرده ميشوند و هرگز معلوم نيست چه كساني در آنها مدفونند.
- چرا براي پرندگان در بقيع دانه ميپاشيد؟
- ميگويند: قرآن درمورد خلفا و صحابه پيامبر گفته است: (رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ)، ولي شما صحابه و خلفا را دشنام ميدهيد. امام صادق ( عليه السلام ) به اينکه نوه ابوبكر است افتخار كرده است. علي فرزندان خود را عمر و ابوبكر و عثمان نام گذاشته است.
- مي گويند: چرا مسلمانان به ويژه شيعيان، به زيارت ‹غار حراء› ميروند درحاليکه در روايات، چنين زيارتي وارد نشده است؟
معاد
حالات مؤمنان در قيامت...
پاسخ: وضعيت اصناف مختلف انسانها اعم از مؤمنان و سعادتمندان در قيامت بيان گرديده است ولى بررسى جامع و گسترده در اين مورد ويادآورى آيات مربوط به همه ى اين...
معاد
هدف از كيفر در آخرت...
پرسش: هدف از كيفر چيست؟چرا خداوند انسان را كيفر مى دهد؟اگر هدف از معاد اين است كه نيكوكاران به پاداش نيك و مجرمان به كيفر اعمال خود برسند، در اينجا...
معاد
فلسفه كيفر ابدى...
پاسخ: از جمله ى اشكالات معروف در رابطه با مسأله ى خلود كافران در عذاب، اين است كه بايستى ميان جرم و جريمه و گناه و كيفر نوعى موازنه برقرار...
معاد
خلود در آتش...
پاسخ: در ابتدا لازم است مجموع آياتى كه به طور مطلق پيرامون خلود سخن مى گويد وارد بحث كنيم آنگاه با واقع بينى خاصى به تفسير آنها بپردازيم.قرآن در آيات...
معاد
پل صراط...
پاسخ: صراط در لغت به معنى راه و طريق است و در آيات قرآن نيز در همين معنى بكار رفته است چنان كه مى فرمايد:(...وَاللّهُ يَهْدى مَنْ يَشاءُ إِلى صِراط...
معاد
تجسم اعمال از نگاه عقل و علم...
پاسخ: گروهى از مفسران و متكلمان اسلامى تجسم اعمال را غير ممكن دانسته و همه ى آيات و روايات دال بر آن را به گونه اى تأويل كرده اند عمده...
معاد
تجسّم اعمال و ملكات...
پاسخ:قبل از هر چيز لازم است حقيقت «تجسم اعمال» را تبيين نماييم، آنگاه دلايل و مدارك آن را مورد بررسى قرار دهيم:مقصود از تجسم يا «تمثل» اين است كه آنچه...
معاد
حالات انسانهاى شقى در قيامت...
پاسخ: در مورد شقاوتمندان وحالات آنان در قيامت آيات فراوانى در قرآن كريم با عنوانهاى مختلفى وارده شده است. در اينجا با استفاده از آيات قرآن به حالات گروههاى مختلف...
معاد
اعراف و اعرافيان...
پاسخ:كلمه ى «اعراف» در قرآن دوبار وارد شده ، يك بار به صورت (وَعَلَى الأَعْراف)و بار ديگر به صورت (وَأَصْحابُ الأَعْراف) و هر دو مورد مربوط به روز قيامت و...
معاد
بهشت و دوزخ...
پاسخ: يكى از بحثهاى مربوط به بهشت و دوزخ، مسأله ى وجود كنونى آنها است و از زمانهاى ديرينه، اين مسأله مطرح شده است اين بحث در حالى كه جنبه...
معاد
وضعيت انسانها در رستاخيز...
پاسخ: قرآن كريم در آيات بسيارى به بيان اين مسأله پرداخته و حالات مختلف انسانهاى صالح و تبهكار را يادآور شده است، بديهى است اصرار قرآن بر اين مطلب متضمن...
معاد
گواهان روز رستاخيز...
پاسخ: معمولاً در دادگاه ها شاهدان عينى به سود يا زيان طرف گواهى مى دهند، و پس از طى مراحل، حكم دادگاه صادر مى شود، بر اين اساس نيز در...
معاد
سنجش اعمال...
پاسخ: از امور مربوط به روز رستاخيز، مسأله ى «ميزان» است و اين كه اعمال انسانها از خوب و بد به گونه اى كه بعداً شرح داده خواهد شد، «توزين»...
معاد
موقف ها و عقبه هاى قيامت...
پاسخ: در قيامت موقف هاى گوناگونى است كه توقف برخى از گنهكاران در هر يك از آنها به مقدار هزار سال دنيوى خواهد بود بايد ببينيم مقصود از آن چيست؟قبلاً...
معاد
حساب تكوينى و تدوينى...
پاسخ: واژه ى حساب در قرآن در دومعنى به كار رفته است:1. حساب تكوينى.2. حساب تدوينى.حساب تكوينىمقصود از حساب تكوينى اين است كه آفرينش بر اساس يك رشته قوانين تخلف...
معاد
سؤالات در قيامت...
پاسخ: آن چه مسلم است در روز قيامت از اعمال بندگان سؤال مى شود و هركسى نتيجه كارهايى را كه در دنيا كرده مى بيند، امّا هميشه اين پرسش در...
معاد
حساب در قيامت...
پاسخ: از نامهاى قيامت در قرآن «يوم الحساب»([1]) است، يعنى روزى كه خداوند به حساب اعمال بندگان خود مى رسد. اين مطلب به قدرى مسلم است كه على (عليه السلام) ...
معاد
علايم و نشانه هاى رستاخيز...
پاسخ: در لسان علما، به پيروى از قرآن، مسأله اى است به نام «اَشْراطُ السّاعة» كه مقصود از آن علايم و نشانه هاى رستاخيز است.علايم رستاخيز به دو نوع تقسيم...
معاد
تفاوت تناسخ و رجعت...
پاسخ: بازگشت اين گروه به اين جهان با احياى مردگان به وسيله حضرت مسيح، تفاوتى ندارد، تمام پيروان قرآن و پيروان آيين مسيح بر معجزه هاى او در اين مورد...
معاد
مسخ در امت هاى پيشين و مسأله ى تناسخ...
قرآن در اين زمينه مى فرمايد:(قُلْ هَلْ أُنَبِّئُكُمْ بِشَرّ مِنْ ذلِكَ مَثُوبَةً عِنْدَ اللّهِ مَنْ لَعَنَهُ اللّهُ وَ غَضِبَ عَلَيْهِ وَجَعَلَ مِنْهُمُ الْقِرَدَةَ وَالْخَنازِيرَ وَعَبَدَ الطّاغُوتَ أُولئِكَ شَرٌّ مَكاناً وَأَضَلُّ...