- جدال احسن (پاسخ شبهات وهابیان)
-
شبهات پیرامون مهدویت (امام مهدی حقیقتی تابناک)
- امامت و تشیع
- امام مهدی علیه السلام از دیدگاه شیعه
- مهدی (علیه السلام) منتظر کیست؟
- دلائل وجود امام مهدی عجل الله تعالی فرجه
- حضرت مهدی دوازدهمین امام
- دیدار با امام مهدی علیه السلام
- نائبان حضرت مهدی علیه السلام
- پیرامون ولادت امام مهدی علیه السلام
- غیبت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه
- قیام های شیعه و عقیده مهدویت
- چگونگی زندگی امام مهدی علیه السلام؟
- دوران پس از ظهور
- سیمای امام مهدی علیه السلام در شیعه
- پاسخ به شبهات (راهنمای حقیقت)
- درسهایی از قرآن (اندیشههای جاوید)
- سلسله مسائل جدید کلامی
- بحث های کلامی
- پاسخ جوان شیعی به پرسشهای وهابیان
- دانشنامه کلام اسلامی
- منشور عقائد امامیه
- کاووشی در کلام و فقه
- استفتائات
- مصاحبه هایی درباره معظم له
- مشرك كسى را مى گويند كه غير خدا را بپرستد; مثلاً در برابر اجرام آسمانى يا بتهاى زمينى به عنوان اين كه آنها كارگردانان جهان، يا مالكان مقام شفاعت و مغفرت هستند، خضوع كند و يا سر به خاك نهد و سجده نمايد; در صورتى كه فرد رياكار فقط خدا را مى پرستد و براى او ركوع و سجود مى كند. با اين وجود او را مشرك مى خوانند. مقصود از اين شرك چيست؟
- فلاسفه اسلامى، دانشمندان اماميه و گروه معتزله، با دلايل روشن ثابت كرده اند كه وجود خدا بالاتر از آن است كه در افق رؤيت انسان قرار گيرد. اما از نظر گروهى ظاهر آيه 23 از سوره قيامت نشان مى دهد كه بندگان صالح خداوند، در رز رستاخيز او را مى بينند ; چنان كه مى فرمايد: (اِلَى رَبِّهَا نَاظِرَة) به سوى پروردگار خود مى نگرند. اكنون سؤال مى شود كه مقصود از آيه چيست؟
- قرآن مجيد يادور مى شود كه يهود و نصارى، احبار و راهبان خود را «رب» خود قرار داده بودند; چنان كه مى فرمايد: (اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابا مِّن دُونِ اللَّـهِ وَالْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ)(1) علما و راهبان خود را ارباب خود، به جز خدا اتخاذ كرده بودند و هم چنين مسيح بن مريم را. در اين جا، دو سؤال مطرح است: مقصود از «ربوبيّت» آنان چيست؟ آيا ربوبيت آنان و حضرت مسيح، يكسان بوده يا نه؟
- ماركسيسم مى گويد: خداپرستى انسان، مايه «از خود بيگانگى» او است ، زيرا فرد خداپرست با پرستش و توجه به غير، از خود بيگانه گشته و به ديگرى وابسته شده است، هم چنان كه اين سخن را درباره مالكيت انسان نيز تكرار مى كند مالكيت انسان را نسبت به ژيزى مايه تعلق انسان به غير خود مى داند و براى رهايى از پديده « از خود بيگانگى مذهبى» و «از خود بيگانگى اقتصادى» اصل مذهب و مالكيت را حذف مى كند تا او را از اين وابستگى ها رهايى بخشد. ولى هنگامى كه به نوشته هاى مذهبى مراجعه مى كنيم، مى بينيم نظريه اسلام درست بر خلاف نظريه ماركس است و اسلام « خدا فراموشى» را مايه «خود فراموشى» مى داند پاسخ صحيح سؤال فوق چگونه است؟
- مرتضی ترابی: آیت الله سبحانی در پذیرش مسولیت مرجعیت به هیچ وجه پیشقدم نبودند/ موضع گیری های ایشان بر اساس مصالح جناحی صورت نمی گیرد/ حوزه علمیه قم باید از حالت ایرانی بودن خارج شود
- حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه
- دکتر محمد محمدرضایی
- ميگويند: عقايد وهابيان، مورد تأييد علما و بزرگان اهل سنّت است و هيچ نوع تعارضي با آموزههاي اسلامي ندارد.
- ميگويند: ابوسفيان از نامداران صحابه بوده و از جمله فضايل او، شكستن بتهاي كعبه بود كه نشانگر توجه خاص پيامبر به وي بود.
- از فضايل معاويه يكي اين است كه كاتب وحي بوده است، چرا با او ناسازگاري ميكنيد؟
- گفتهاند: صديقه لقب عايشه است، نه لقب فاطمه زهرا(ها).
- آيا شيعه رواياتي را كه در صحاح و سنن اهل سنت است، نميپذيرد؟
- معني (لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ) اين نيست كه شيعيان، اعمال مشركانه انجام دهند و ما ساكت باشيم. پيامبر خدا ( صلّي الله عليه وآله وسلّم ) با شمشير و با زور، مردم را به اسلام دعوت ميكرد، شما موظفيد ظاهر اسلام را درست كنيد.
- در فقه شيعه، زن از زمين و عقار ارث نميبرد، پس چگونه حضرت زهرا(ها) فدك را از پدر به ارث برد؟
- ميگويند: شيعيان، معتقدند حسابشان در قيامت با ائمه خواهد بود.
- ميگويند: اگر ساختن بارگاه براي اولياي خدا خوب است، چرا حسنين(علیهما السلام) چنين كاري را براي مادر خود، حضرت زهرا(علیها السلام) انجام ندادند.
- ميگويند: قبوري را كه شيعيان و يا ديگر مسلمانان زيارت ميكنند، بيش از 1400 سال است در آن مردگان به خاك سپرده ميشوند و هرگز معلوم نيست چه كساني در آنها مدفونند.
- چرا براي پرندگان در بقيع دانه ميپاشيد؟
- ميگويند: قرآن درمورد خلفا و صحابه پيامبر گفته است: (رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ)، ولي شما صحابه و خلفا را دشنام ميدهيد. امام صادق ( عليه السلام ) به اينکه نوه ابوبكر است افتخار كرده است. علي فرزندان خود را عمر و ابوبكر و عثمان نام گذاشته است.
- مي گويند: چرا مسلمانان به ويژه شيعيان، به زيارت ‹غار حراء› ميروند درحاليکه در روايات، چنين زيارتي وارد نشده است؟
دانشنامه کلام اسلامی
ايمان نياكان پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم)...
ايمان نياكان پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) : خداپرست و موحّد بودن پدران و مادران پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) . ...
دانشنامه کلام اسلامی
ايمان ابوطالب (عليه السلام)...
ابوطالب بن عبدالمطلب بن هاشم بن عبدمناف ، عمو و حامى پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) و پدر حضرت على (عليه السلام) ، حدود هشتاد و...
دانشنامه کلام اسلامی
ايمان...
ايمان از مفاهيم كانونى اديان الهى از جمله اسلام مى باشد كه نقش تعيين كننده اى در سعادت انسان دارد. معناى لغوى ايمان واژه...
دانشنامه کلام اسلامی
اهل سنّت ...
اصطلاحى است در علم ملل و نحل كه بر گروهى از مسلمانان اطلاق مى شود. اصطلاح «اهل سنّت» از دو واژه «اهل» و «سنت» تركيب يافته...
دانشنامه کلام اسلامی
اهل حق...
نام فرقه اى است كه در قرن هفتم هجرى در منطقه كردنشين غرب ايران مجاور كشور عراق شكل گرفت. «اهل حق» و «يارسان» دو نام مشهور براى اين...
دانشنامه کلام اسلامی
اهل حديث...
گروه و جريانى در ميان اهل سنت كه عهده دار گردآورى ، آموزش و گسترش احاديث بودند و با استناد به ظاهر احاديث درباره مسائل اعتقادى و فقهى نظر مى دادند...
دانشنامه کلام اسلامی
اهل بيت...
اهل بيت در لغت: از سخنان لغت شناسان به دست مى آيد كه «اهل» بر نوعى رابطه و پيوند ميان يك انسان با انسان يا چيز ديگرى دلالت...
دانشنامه کلام اسلامی
اولو العزم...
ويژگى هاى عده اى از انبياى الهى در قرآن كريم. در قرآن كريم از برخى انبيا الهى به عنوان «اولوالعزم» ياد شده است: (فاصبر كما صبر اولو...
دانشنامه کلام اسلامی
اوّل و آخر...
دو صفت از صفات ثبوتى خداوند است . در قرآن كريم واژه «الأوّل» 2 بار ، «اوّل» 22 بار و «الأولين و الأوّلون» 39 بار به كار...
دانشنامه کلام اسلامی
انشقاق قمر...
معجزه شكافته شدن ماه ، توسط پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله وسلم . انشقاق از ماده «شقق» به معناى شكافته شدن مى باشد (. العين ; تهذيب...
دانشنامه کلام اسلامی
انسان...
انسان اصلش از «إِنْسيان» است ، زيرا لغت شناسان عربى ، مصغّر آن را «اُنيسيانْ» دانسته اند. «ياى» آخر در تصغير بر وجود آن در اصل ، دلالت مى كند و به...
دانشنامه کلام اسلامی
انجيل...
كتاب دينى مسيحيان انجيل ناميده مى شود. واژه انجيل در لغت مغرب واژه يونانى ( enangelion ) به معناى مژده و بشارت است. (قاموس كتاب مقدس ،...
دانشنامه کلام اسلامی
انتظار...
انتظار فرج يعنى چشم به راه بودن ، همراه با اميد و بسترسازى براى پيروزى نهايى حق بر باطل ، گسترش جهانى صلح ، عدالت و ايمان اسلامى و استقرار...
دانشنامه کلام اسلامی
انتصاف...
استيفاى حق مظلوم از ظالم ازسوى خداوند. انتصاف در لغت به معناى طلب دادخواهى و گرفتن انتقام از ظالم به صورت عادلانه است (لسان العرب ، ج9 ،...
دانشنامه کلام اسلامی
انبيا...
انبيا جمع «نبى» است و كلمه نبى بنابر يك احتمال از ريشه «نبأ» به معناى خبر است و به كسى گفته مى شود كه داراى خبر است و...
دانشنامه کلام اسلامی
امكان...
امكان ، در يكى از كاربردهايش از مواد ثلاث ، قسيم وجوب و امتناع ذاتى و به معناى سلب ضرورت وجود و عدم از ماهيت من حيث هى. ...
دانشنامه کلام اسلامی
امر بين الامرين...
عقيده اماميه در مورد كارهاى اختيارى انسان و در برابر جبر و تفويض. اين نظريه نخستين بار توسط اميرمؤمنان (عليه السلام) مطرح شده است. فردى...
دانشنامه کلام اسلامی
امر به معروف و نهى از منكر...
امر به معروف و نهى از منكر از ضروريات دين اسلام و پنجمين اصل در مذهب معتزله. «امر» در لغت به معناى دستور...
دانشنامه کلام اسلامی
اماميّه...
از فرقه هاى كلامى اسلامى و نام همه يا گروهى از شيعه. «اماميّه» برگرفته از «امام» كه در لغت به معنى پيشوا و كسى است...
دانشنامه کلام اسلامی
امامت امام هادى (عليه السلام)...
امام هادى (عليه السلام) دهمين امام شيعيان در نيمه ذى حجه سال 212 در اطراف مدينه در محلى به نام «صريا» ديده به جهان گشود...